2012. március 7., szerda

Készítsd magad a mandaládba való lencsét

Merthogy el tudod készíteni, gyakorlatilag fillérekből és nem kell vadászatot rendezni falencséért a városban, ahogy én tettem. Megpróbáltam ugyanis 4 centis vagy 4,5-ös lencsét találni, hiszen a mandala sablonnal készített peyote mandaláimhoz ekkorák kellenének és még töltelékre várnak.

Sehol nem találtam ekkorát, neten mondjuk nem néztem körül, de már nem is fogok, mert megtaláltam a számomra tökéletes megoldást erre a problémára.


Kikísérleteztem :)
 
Agyaltam egy keveset. Mivel esztergálni kicsit bajos lett volna, mást kellett kitalálni. Először arra gondoltam, készítek valahogy valami öntőformát és abba tuszkolok levegőn száradó gyurmát, ennek az öntőformának a szerepét töltötte volna be ez a mécsestartó:


Nagyon szerettem szegényt, de sajnos alkalmatlan mécsestartói feladatait ellátni, mert túl kicsi, közel van a kis teamécses a felső tartórészhez. Ezért körülbelül negyed óra alatt elforr belőle a víz, akkor is, ha teletöltöm és elkezd pattogni belőle a festékréteg, bele a felé rohanó, gyorsanfújjukelagyertyát személy arcába. Ez általában én voltam. Életveszélyes.

Be is jelöltem a helyzetet, hová kell majd nyomkurászni a gyurmát, hogy kiadja a lencseformát.
Ezután megpróbáltam elkészíteni az első lencsét. Katasztrófa. Legalábbis, mikor megpróbálom kiszedni belőle a kész formát, mert ilyenkor tökéletesen eldeformálódik és szerintem lehetetlen olyan rutint szerezni, hogy ne így legyen.


A végső megoldás egyszerűbb, mint gondolnád

Veszel egy ránézésre megfelelő darabot a levegőn száradó gyurmából. Ebből itt:




Golyót formázol vele, mint kicsi korodban az oviban. Aztán belefekteted a tenyered mélyedésébe, a másik tenyérmélyedéseddel adsz neki néhány jól irányzott laza pofont és láss csodát, kész a lencse. Leméred centivel, ha megfelel, félreteszed száradni, ha nem felel meg, raksz hozzá vagy veszel el belőle és kezded elölről a műveletet.



Mivel nem állok reklámszerződésben a Jovi céggel, ezért teljesen független értékelést adhatok róla, bár valószínűleg a többi márka is hasonlóan viselkedik :)

  • Van rajta egy ergya instrukció, miszerint vizes kézzel kéne vele dolgozni - ne tedd. Kb. az lesz a hatása, mint mikor a gyúrandó sütitészta alá nem szórsz lisztet, kenődik, ragad, formázhatatlan. Száraz kézzel viszont tökéletesen formázható.
  • Felbontás után nagyon, de nagyon gyorsan használd el - épp ezért érdemes viszonylag kis kiszerelést venni, bár nem láttam ennél nagyobbat (500 g). Ha egy hónapon belül nem használod el, képes kővé keményedni, hiába zacskózod három rétegbe. Nekem már kellett kidobnom egy majdnem teli csomagot.
  • Van belőle natúr színű is, az keményebb, mint a terracotta, nem tudom, hogy mért. Remélem, nem holnap, a lencsék száradása után fogok rájönni :S
  • Egy napot kell várni a teljes száradással, addig ne nagyon piszkáld őket.
Nagyjából fél óra elkészíteni a lencséket. Egyébként nagyon gazdaságos, mármint a falencsékhez képest, ha jól rémlik, kb. 500 pénzbe került a csomag és 22 db lencsét csináltam belőle, így 23 forintocskára jön ki darabja :) Nem mintha sóher lennék falencsét vásárolni, de ha nincs, hát akkor nincs.


És végül a prototípusok:


Az alsó öt 4,5 centis, a többiek pedig 4 centisek. Talán nem abszolút tökéletesek, de úgy gondolom, a célnak - mandalatöltésre - megfelelnek.



Ennél egyedibb nem is lehetne, minden rajta a tenyérlenyomatom :)



2 megjegyzés:

  1. A Fimo márkájú levegőre vagy mikróban száradó gyurmát nem próbáltad még? A mikrósnak a hátránya, hogy kb 05 - 1 cm t zsugorodik szárítás közben. A levegőre száradó pedig olyan agyag hatású lesz , kissé nehezebb mint a mikrós :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Fimo-t sajnálnám begyöngyözni, de tervben van a kipróbálás. csak másra szánom :) meg hát nem tudom kifesteni, mint ezt a levegőn száradót, pedig az jó móka :D

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...