2011. augusztus 3., szerda

Gyöngyhorgolt karóra

Szeretem az órákat, de évek óta nem hordok karórát. Régóta keresek olyat, ami igazán illik hozzám, nem átlagos, senki másnak nincs olyan. És nem utolsó sorban szép. Tényleg számtalan helyen nézelődtem, az órás kirakatoktól elkezdve az Avon katalógusokon át egészen a Meska oldaláig, ami persze messze vitte a prímet :) de az igazi nekem való órát csak nem találtam sehol. Felötlött a gondolat: mért ne csinálhatnék egyet ÉN? Mondjuk gyöngyhorgolt szíjjal...
Ezúttal a gyöngyhorgolás alaptechnikáját mutatom meg. Nagy kedvencem ez a technika, mert nagyon szép és nagyon változatos ékszereket lehet általa készíteni. Akár filmnézés közben :)
Első lépésként választasz egy horgolószálnak alkalmas gombolyagot. Én először fekete színű gumis gyöngyfűzőcérnával kezdtem, tökéletesen alkalmas a feladat végrehajtására. Főleg karkötőknél, lehet nyújtani a kész karkötőt - módjával persze -, nem az lesz az első dolga, hogy elszakadjon.
Az ékszeróra viszont, amit most fogok bemutatni, gumis damillal készült. Úgy érzem, megtaláltam az igazit :) nincs még kipróbálva, hiszen nem hordtam még, de élmény vele dolgozni, és mivel színtelen, gyönyörűen érvényesülnek a gyöngyök színei. Miyuki kásagyöngyöket használtam. Nem a legolcsóbb, de gyöngyhorgoláshoz érdemes ezt a márkát használni, hiszen olyan eljárással gyártják őket, hogy minden szem tökéletesen egyforma, nem kell fűzés közben válogatni, és így egyenletes lesz a kész ékszer. Szoktam cseh vagy kínai kásagyöngyből is horgolni, azzal is nagyon szép, de ég és föld a különbség.
Tehát megvan a cérna vagy damil. Ezután fogod a horgolótűdet, én a 11/0-s méretű gyöngyhöz 10-es horgolótűt használok. Minél nagyobb a szám a horgolótűn, annál vékonyabb.

A damilom 0,5-ös méretű, ez elég vastag. Úgy tudom, gumis damilból nem is nagyon gyártanak vékonyabbat. Ennek annyi hátránya van, hogy a gyöngyfűzőtűbe képtelenség befűzni, kézzel kell felfűzni a gyöngyöket.
És már itt is a következő lépés. Miután eldöntötted, mit szeretnél horgolni, karkötőt vagy nyakláncot vagy mást, az összes gyöngyöt egymás után felfűzöd a damilon. Én ezt a részét kedvelem legkevésbé. Fűzögetni kell, mikor én már azt szeretném látni, hogy néz ki az ötletem horgolva :) Ne vágj le a damilból, amíg horgolod az ékszert, az a tekercs damil bizony foglalt lesz. Nem lehet szakaszonként használni a damilt, mert nem lehet később eltüntetni a csomózás meg pótlás nyomait, mint például a peyote fűzésnél vagy a gyöngyszövésnél. És ez a technika szinte zabálja a damilt, sose lehet előre tudni, mennyi kell végül belőle :S
Mivel előre fel kell fűzni az összes gyöngyöt, nagyon-nagyon kell figyelni, hogy ne rontsd el a mintát
Ha fent van az összes gyöngy, akkor a horgolótűre megalkothatod az első láncszemet, ez a szem még gyöngymentes lesz. 15-20 centi damil lógjon a láncszem túlsó végén. Bevallom, nekem még sose sikerült horgolással megcsinálni az első szemet, úgyhogy baromi egyszerűen csomót kötök a tűre.

Ezután felhorgolsz hat láncszemet, mindegyiket egy-egy gyönggyel. Egy szem gyöngyöt felcsúsztatsz egészen a horgolótűig. Aztán a damilt - magad felé húzva - ráhajtod a horgolótűre. Áthúzod a szemen. Ugyanígy teszel még öt gyönggyel. Ez a hat felhorgolt láncszem alkotja az első sort. Kevesebb (minimum 3) vagy több gyöngyből is állhatnak a sorok, nekem a legtöbb eddig 10 volt, jó vastag lett a nyaklánc :), tanuláshoz vagy gyakorláshoz érdemes hattal dolgozni, így nem túl kevés és nem túl sok ahhoz, hogy átláthatatlan legyen az egész cucc.

A második sor következik. Az első és a hatodik gyöngyszem fognak most találkozni. A horgolótűt az első gyöngyös láncszembe kell szúrni (fent a rajzon a piros gyöngyösbe), ekkor a piros gyöngy a horgolótű mögött fog elhelyezkedni. Most két láncszem van a tűn (rajz + fotó).
Ezután ráhajtod a damilt hátulról magad felé a következő láncszemmel a tűre, a második sor első gyöngye most a tűre hajtott damil mögött van.

Áthúzod a damilt mindkét láncszemen. Most megint egy láncszem van a tűn. Megint beszúrsz a következő szembe, a gyöngy a tű mögött legyen. Két láncszem van a tűn. Ráhajtod a következő gyönggyel a damilt a tűre magad felé, áthúzod mindkét láncszemen. És így tovább körbe-körbe, míg el nem fogy az összes gyöngy.
Kezdetnek nagyon egyszerű mintával érdemes kezdened. Válassz egyforma méretű kásagyöngyökből hatféle színt, minden színből fűzz fel egyet, aztán ezt a hatos pakkot ismételd, míg eléred a kívánt mennyiséget. Így, ha jól csinálod, a horgoláskor minden gyöngy fölé a következő sorban azonos színű gyöngy kerül kicsit csúsztatva, és hat spirál fog egymással párhuzamosan futni a karkötő mentén. Karkötőhöz körülbelül 100 centi hosszúságban kell horgolás előtt felsorakoztatni a gyöngyöket, egy kb. 40-45 centis nyaklánchoz meg akár dupla annyi is kell. (Mondom, hogy zabálja a damilt :) és ez még csak a felfűzés, horgoláskor a hurkok még több anyagot emésztenek fel) Persze ez függ attól is, hány szemből áll egy sorod.

Az én mintám most picit bonyolultabb, mint a gyakorló 'egymásutánhatszín' minta. A Színes ötletek sorozatban megjelent Gyöngyhorgolt ékszerek című oktató füzetben találtam rá.

A színeken és a formán is variáltam, ha már csak azt nézzük is, hogy én órát szerettem volna csinálni. Csak az alapmintát tartottam meg.

Ezeket a színkódú gyöngyöket választottam. Egyelőre nem találtam interneten rendelhetőt, az én csomagjaimra pedig csak kód van írva, név nem, tehát a fotón kívül a kódot tudom csak mondani.
92428-2 - ez egy ezüstközepű, sötét lilás árnyalat
91026-1 - zöld, hasonlít a Zsolnay eozinra
9149-6 - kék, átlátszó
9535-7 - ez egy gyöngyházas rózsaszín árnyalat
11-9141F - matt, jeges hatású piros szín.
A mintát paintben rajzoltam, próbáltam hasonló színeket összeválogatni. A lehetőségekhez mérten :)

Ebben a sorrendben kell felfűzni a gyöngyöket, mindig annyit, amennyi mellé van írva. Ezt a sorozatot 21szer ismételtem, így felhorgolva kétszer lehet lazán körbetekerni a csuklómon.
Ha az egész fel van horgolva, kb. 15-20 centit rajtahagyva elvágod a damilt, és az utolsó szemen áthúzod úgy ahogy van, mind a 20 centit. Azután jönnek a gyöngykupakok és az órafej. Ezüst alkatrészeket használtam, kivéve az órafejet és a gyöngykupakokat. A nagyobbikat az utcán találtam. Fogalmam sincs, előző életében milyen funkciót töltött be, de nekem most tökéletesen megfelel a karórám díszének :)

1 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...